20191117_115414%20%28002%29

Tabata konditionstræning

W1siziisijiwmtkvmdevmtcvmndiem9ibxlnef9uexriyw5uzxj3zwjzag9wlnbuzyjdxq?sha=2bfb4384996a0ab7
Den fedeste træningsform hedder Tabata!
Img_0707

Det kan være svært at nå alle de ting man ønsker i en hektisk hverdag. En ting er dog sikkert! Du må aldrig glemme at prioritere dig selv og din krop. Derfor har vi i BK Skjold startet TirsdagsTabata op, således du kan klemme et hurtigt, men super effektiv, træningspas ind i hverdagen. Så skulle du trænge til et afbræk fra eksamensskrivningen, mangler du en solid træning hvor du blot følger træneren eller ønsker du at bruge tiden effektivt mens dit barn træner - så læs endelig videre.

Hvad er Tabata?

Tabata er den vildeste højintensive intervaltræning og en top effektiv konditionstræning. Træningen er udviklet af den japanske forsker Dr. Izumi Tabata tilbage i 1996. I det oprindelige forsøg, testede de træningen på superveltrænede atleter, som på kun seks uger forbedrede deres kondition med 14 procent. Så skidtet virker!

  • Konkret er der tale om 8 x 20 sek. all out-intervaller med 10 sek. pause imellem.
  • Efter 8 runder holdes der 1 min. pause, hvorefter man fortsætter med fokus på en anden muskelgruppe.
  • Øvelserne kan være ALT! Lige fra jumping squats, push-ups, burpees, sjipning, lunges etc.

“Det lyder virkelig hårdt!” Og jeg kan trygt afsløre, at det er det også! Det er dog vigtigt at fortælle, at ALLE kan være med ligegyldigt niveau og kondition. Træningen tilpasses således, at hver øvelse kan udføres efter ens fysiske niveau, så man skal ikke være bange for at blive hægtet af. Vi træner for vores egen skyld, og det er her, og kun her dit fokus skal ligge under træningen.

Hvilke fordele er der ved Tabata?

  • Du sparer tid – træningen er hurtigt og effektiv, således du kommer i form på kortere tid.
  • Du kan undgå skader fra overtræning – lange workouts samt langdistanceløb kan lægge for meget pres på bestemte kropsdele og muskelgrupper. Kortere workouts kan beskytte dine led, sener, muskler og skinneben.
  • Tab fedt og opbyg muskler – Tabata påvirker dit stofskifte positivt, da denne metode øger din hvileforbrænding op til 12 timer efter, at din træning er slut. Kort sagt – din krop skal bruge mere energi på at genopbygge sig selv, så kroppens forbrænding vil være højere end normalt i timerne efter træningen.
  • Formindsk risikoen for livsstilssygdomme – fysisk aktivitet forebygger livsstilssygdomme som kræft, hjertekarsygdomme og sukkersyge.

Hvornår træner vi?

  • Vi træner hver tirsdag kl. 16:45 – 17:35.

Mødested og mødetid?

  • Vi mødes på Kunstgræsbanen i Fælledparken kl. 16:45, hvorfra vi i fællesskab bevæger os over til et af træningsområderne i Fælledparken.  

Hvad skal det koste mig? 

  • Prisen for at deltage er en sølle 20’er, som blot skal overføres til 99479 på Mobilepay 

Har du lyst til at høre mere, eller brænder du inde med spørgsmål, kan du altid ringe til Andreas Larsen på tlf.: 28 59 32 76 eller skrive en mail til: al@bkskjold.dk

Vi ses til TABATA