Tilbud om ekstra fysisk træning for de unge i BK Skjold
W1siziisijiwmtkvmdevmtcvmndiem9ibxlnef9uexriyw5uzxj3zwjzag9wlnbuzyjdxq?sha=2bfb4384996a0ab7
Hvor og hvornår

Fra og med forårssæsonen 2020 giver Bk Skjold et ekstra tilbud om fysisk træning for klubbens ungdomsspillere fra U14 til U19 ved klubbens fysiske træner Andreas Larsen. 

Træningen vil finde sted hver tirsdag fra kl. 15.45-16.30 på kunstgræsset i Fælledparken eller i Idrætshuset.

Tilbuddet vil fremgå af spillernes holdsportkalender og spillerne kan frit tilmelde sig. 

Om træningen

Der er tale om et fysisk træningspas, hvor vi vil præsentere spillerne for styrke- og plyometrisk træning. Plyometrisk træning er en af de mest effektive metoder til at opbygge eksplosivitet og spændstighed og vil kunne forbedre spillernes springhøjde, styrke, acceleration samt balance. Yderligere vil træningen også fokusere på at styrke spillernes core muskulatur, som har til formål at skabe en god stabilitet omkring ryggen.

Fysiologiske fordele

De positive effekter ved plyometrisk træning vil være: 

  • Bedre rekruttering af de hurtige muskelfibre
  • Bedre udnyttelse af de reflekser, der beskytter mod overstrækning
  • Øget muskelvækst
  • Bedre balancesans
  • Den neuromuskulære koordinering – hvor godt muskelgrupper arbejder sammen. 

Kort sagt effektiviseres muskulaturen på en række områder, som de fleste gængse træningsformer ikke evner i samme omfang, og kroppen bliver ubevidst bedre til at tilpasse sig forskellige stimuli. 

Påpasselighed er vigtigt! 

Kroppen arbejder dog under et markant højere stressniveau under decideret spændstighedstræning, hvilket i længden giver kroppen en høj risiko for overbelastning og skader. Når det drejer sig om plyometrisk træning, handler det om at have fuldstændigt styr på grundformen, idet den intense spændstighedstræning belaster kroppens muskulatur og nervesystem maksimalt. Det er vigtigt at varme ordentligt op og gå stille til værks i begyndelsen, hvis spillerne aldrig har prøvet kræfter med plyometrisk træning. 

Styrketræning 

Træningen vil yderligere omhandle styrketræning, som vil forbedre din adræthed og restitueringsevne. Dette er en relevant parametre, da man som fodboldspiller har brug for en stærk fysik i et væld af forskellige situationer i løbet af en kamp. Vi vil både træne udendørs når vejret tillader det, hvor vi hovedsageligt vil anvende egen kropsvægt.